Słoweńska sztuka ludowa - malowane panele ula

Najstarsze poslikane panjske končnice czyli malowane panele ula pochodzą z XVIII w. Zależnie od czasu powstania przeważały motywy religijne (święci mieli bronić pszczół), historyczne (głównie wojenne), ludowe (zabobony i festiwale) oraz sceny z codziennego życia wsi, często w ujęciu humorystycznym.
panjske končnice, rękodzieło, malarstwo
Malowane ule
Panele są jedną z popularniejszych pamiątek, uwieczniane również na magnesach i wszelkiego typu breloczkach, czasem oprawiane jako obraz, wmontowane w skrzyneczkę na bibeloty, albo połączone tak by imitować ul. Poniżej kilka typowych wzorów, wiele z nich krwawych, demony atakujące babę, albo humorystycznych z niedźwiedziem pomagającym nabić strzelbę.
 słoweńska sztuka ludowa, malowane panele ula
Niektóre z motywów
Niestety w internecie trudno znaleźć dobre zdjęcia, zwykle pochodzą ze stron muzeów i są bardzo małe. Jeżeli komuś powyższe niewystarczą zawsze można samemu wyszukać hasło "poslikane panjske končnice".

A tutaj już moja twórczość:
Należy wyciąć deseczkę (ja miałama akurat sosnową) 25 x 12,5 cm i wykonać nacięcie, potem wyrysować wybrany wzór i zabrać się do malowania. Ja mojego nie postarzałam, ale wyobrażam sobie że możnaby było przetrzeć go gdzieniegdzie papierem ściernym.
słoweńska sztuka ludowa, malowane panele ula
Malowanie panelu krok po kroku
panjske končnice, rękodzieło, malarstwo
Gotowy panel
Każdy z łatwością zauważy, że na zdjęciu "krok po kroku" w powozie siedzi smok, a na zdjęciu gotowego panelu niedźwiedź... cóż, We wzorze z którego rysowałam był wyjątkowo niewyględny, zielony smok, dopiero później natkęłam się na inną wersję tego samego panelu i okazało się że smok był tylko nieudolną próbą narysowania misia. Dlatego też i ja musiałam mojego przemalować, może nie wyszedł idealnie, ale musi wystarczyć. W każdym razie miś rzeczywiście bardziej pasuje do fantastycznej scenki wymalowanej na ulu...

Kolejny wpisNowszy post Poprzedni wpisStarszy post Strona główna

0 komentarz:

Prześlij komentarz