Brazylia – drewniana papuga Maritaka –papagaio de madeira/Minas Gerais

Choć tak naprawdę nie wiem skąd dokładnie pochodzą te drewniane papugi, to w związku z tym, że jednak najczęściej trafiają one pod strzechy w Minas Gerais i w tym też stanie najłatwiej je kupić, przyjmijmy, że wywodzą się właśnie stąd. Głównie ary (port. Arara) we wszystkich kolorach upierzenia, czasem ustępują miejsca papugom innych gatunków, lub nawet innemu brazylijskiemu symbolowi, a mianowicie tukanom.
sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia,
Drewniana (papier mache) papuga
Ptaki, o których dziś piszę, mogą być wykonane z jednego kawałka drewna, lub mieć doprawione wycięte osobno z dykty lub sklejki ogony bądź skrzydła. Rzeźba wspiera się na drucianych nóżkach gęsto oplecionych jakiegoś rodzaju sznurkiem i tymiż to nóżkami łączy się z owalną ramą utworzoną z możliwie jak najbardziej powyginanej gałązki. W ciepłym klimacie, takie ptaki często są ozdobą ganku, czy przeszklonego salonu.
sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia,
Przykładowe "oryginalne" papugi
Ja zaczęłam produkcję mojej pierwszej papugi kilka miesięcy temu i przyznam szczerze, że nie pamiętam jak miała dokładnie wyglądać. Wyszła mniej więcej Maritaka, bardzo popularna w Brazylii zielona, dość spora papuga (pol. Pionus).

W związku z niewielką ilością miejsca warsztatowego moja papuga zrobiona jest z masy papierowej. Wycięty ze styropianu szkielet okleiłam papierową taśmą. 
sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia,
Drewniana (papier mache) papuga -szkielet
A następnie dwoma warstwami gotowej masy papierowej (Astra ok 5 zł). Druga warstwa służyła głównie uzupełnieniu spękań, które pojawiły się po wyschnięciu pierwszej warstwy. W związku z tym, że zainteresowani niewielcy domownicy postanowili rzucić papugę na podłogę, nałożyłam również trzecią warstwę, która poza uzupełnieniem ubytków spękanego na skutek upadku ogona wpłynęła również na bardziej wyraziste skrzydła i mocniej zaakcentowany dziób.
sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia,
Drewniana (papier mache) papuga -szkielet pokryty masą
Następnie papuga została pomalowana farbami akrylowymi. Próbowałam ją szlifować papierem ściernym, ale powoli to szło i uznałam, że wypełnienie niewielkich nierówności warstwą farby powinno wystarczyć. Wstępną warstwę farby ozdobiłam detalami piór na ogonie, brzuchu i skrzydłach.
sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia
Drewniana (papier mache) papuga -malowane detale
Nogi zostały zrobione z dwóch rodzajów drucików, grubszego by wytrzymać ciężar papugi i cieńszego, z którego zrobiłam szpony. Całość zostało opleciona zdobycznym sznurkiem, z paczki pączków ze znanej Wolskiej pączkarni, oczywiście można użyć jakiegokolwiek kordonka, czy sznurka. Świeżą gałązkę zagięłam w okrąg i związując raz koło razu sznurkiem zostawiłam na tydzień, aby kształt się utrwalił.
Drewniana (papier mache) papuga -Szczegóły wykonania nogi
Pewnie łatwiej by było wpierw zrobić dziurki w papudze na druciane nogi, bo później całość nieznacznie pęka i wymaga pewnych poprawek malarskich, ale montaż po zastygnięciu masy papierowej i malowaniu też jest możliwy.
sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia
Drewniana (papier mache) papuga
Po montażu jeszcze warstwa lakieru w spreju, by można było w przyszłości całość wytrzeć jedynie z kurzu, a nie z kurzu i farby i papuga gotowa.
sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia,
Drewniana (papier mache) papuga
W niedalekiej przyszłości ara z dyktowym ogonem, może tym razem bez kilkumiesięcznego opóźnienia. A na koniec miło mi zakomunikować, że zielona maritaka stanie się niedługo ozdobą mieszkania Moniki, Andrzeja i Zuzi. Miała być uzupełnieniem prezentu ślubnego, będzie prezentem rocznicowym J
sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia,

sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia,

sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia,

sztuka ludowa, Sztuka ludowa Brazylia,

Kolejny wpisNowszy post Poprzedni wpisStarszy post Strona główna

2 komentarze:

  1. Urocza ta papuga:) Mam dużą słabość to tych ptaków, obecnie jednak na obecność kota w domu, nie mogę sobie na nie pozwolić. Taka papuga może być świetną alternatywą:)

    OdpowiedzUsuń
  2. ale ekstra! Faktycznie doskonały pomysł na prezent :) szczególnie, że papugi uznaje się za symbol dostosowanej komunikacji z racji swojej inteligencji i zdolności do uczenia się języków :)

    OdpowiedzUsuń